2 ago 2012

Entrevista a un saurí de Menorca

Entrevista a Menorca.info
http://www.menorca.info/menorca/456865/quan/pal/vibra/doblega/es/perqu/hi/aigua/subterrnia

"Quan el pal vibra i es doblega és perquè hi ha aigua subterrània"

Francisco Pons Torres. Saurí
M.P.F.,  Alaior  10/04/2012
Comentarios 


Em dic Francisco Pons i vaig néixer a Alaior fa ja 84 anys a la mateixa casa on estic vivint actualment al carrer s’Arraval. Sóc vidu i tenc cinc filles i tres néts. Tota la vida he fet de pagès i he de dir que el camp sempre m’ha agradat com també anar a caçar. A més, he desenvolupat el do dels saurins. Són aquells homes que amb una vareta en la mà endevinen l’existència d’aigües subterrànies.
A què s’ha dedicat vostè al llarg de la seva vida?
He fet feina al camp tota la vida, de pagès al lloc de Ses Quarterades. 
I a més a més té un art, un do que és la radioestèsia o com també es diu, vostè és saurí, veritat?
M’ho va mostrar un senyor gran quan jo tenia una dotzena d’anys. I quan ho provava m’anava bé. Tot va començar com un hobby, com una afició. Un dia, per allà els anys setanta, cercaven aigua al polígon d’Alaior i hi vaig anar i els hi vaig dir que no en trobarien perquè no n’hi havia. Així i tot en van estar cercant durant tres mesos fins que van veure que veritablement no n’hi havia. Fou llavors quan em van dir que si jo sabia si hi havia o no aigua, també podia saber on n’hi hauria. I fou així com va començar tot.
I en què consisteix exactament?
Es tracta d’agafar una vareta, un pal de llenya amb les dues mans i si la vareta vibra i es doblega cap a baix vol dir que en aquell punt hi passen aigües subterrànies.
Però això no funciona a tothom qui ho prova, veritat?
No, és un do que desenvolupes. Molta gent ho prova i no li va bé. És per ones magnètiques o per estímuls elèctrics. Jo vaig anar a escola fins dos dies abans de complir els nou anys, per tant, molt a veure amb l’estudiar no és.
I com es pot saber la fondària a què es troba la vena d’aigua?
Després de trobar el punt, amb un pèndol puc saber la quantitat d’aigua de la vena i amb unes monedes antigues calcul, un poc per damunt, la fondària, que pot variar dels dos metres als 140 metres, per exemple. He de dir que a dia d’avui ja no ho faig, perquè ja no tenc edat.
I qui sol·licitava aquest tipus de servei?
Això es demanava per fer pous. Però el boom va ser entre el 1975 i el 1990. Ara ja no es requereixen gaire aquestes feines.
A Menorca hi ha moltes venes?
N’hi ha. De fet, amb tots els pous que hi ha és perquè n’hi ha de venes. Allò que sí puc dir és que el nivell de l’aigua no és per tot el mateix. N’he arribat a trobar a cent metres per damunt el nivell de la mar. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario